×

Грешка

Could not load feed: http://www.miroivanov.com/feeds/posts/default

Потребителски рейтинг: 5 / 5

Звезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активна
 

Днес отново възможността за купуване на гласове беше използвана като аргумент срещу въвеждане на гласуването по Инернет. Тъй като това се случва доста често, а и израза "купуване на гласове" е станал нарицателен за всички и всякакви проблеми на избирателната ни система, реших да поразнищя проблема.

Какво представлява купуването на гласове? На пръв поглед отговорът е елементарен - дадена партия праща свои хора при (обикновено ниско образована) част от избирателите, и им плащат за да гласуват за тази партия. Дали е толкова просто?

Предизборната борба между политическите играчи се състои в това, да убедят по-голяма част от избирателите да им гласуват доверие. Голямата част от хората гласуват за дадена партия заради убеждения, които смятат, че тяхната партия (в която вероятно, но не задължително членуват) защитава най-добре. По същество тези хора биват привличани с обещания, които често са неизпълними или остават неизпълнени.

Друга част от хората предпочитат да не се обвързват с дадена партия и гласуват за тази от тях, управлението на която смятат, че ще им се отрази благоприятно. Един вид, те инвестират в партията с цел бъдещи облаги.

Други хора, отчаяни от опита си от изминалите години, не се доверяват на никоя от партиите и отказват да гласуват. По този начин те се отказват от възможността си да въздействат на или да се облагодетелстват от политическата игра.

Не бива да забравяме и тези избиратели, които съществуват само на хартия - в избирателните списъци. Те са най-дисциплинираната група - винаги подкрепят този, който контролира избирателната администрация. Мечта!

И накрая,но не и по значение, идват хората, които не вярват че могат да променятнещо с гласа си, но виждат в изборите начин да припечелятнякой лев. Те не се ръководят от идеали и принципи,защото животът отдавна им ги е избил (грубо и безпощадно) от главите.

Накратко, избирателите биват:

  • вярващи
  • инвеститори
  • аутисти
  • мъртви души
  • материалисти

По същество, всички те биват купувани за да гласуват за някого или използвани от системата, като само средствата са различни. Сигурен съм, че всички те спят спокойно, защото са убедени, че на изборите са постъпили по най-правилния начин. И това е вярно - за всеки от тях.

Независимо от изборния процес - бил той традиционен, електронен, чрез Интернет или по телепатичен път, в крайна сметка всеки един от нас решава как да постъпи. И няма начин, без да ни бъде отнето правото на избор, да бъде предотвратена продажбата на гласове. Проблемът не е технически, а социален - към коя група преобладаващо принадлежат хората, определящи с избора си бъдещето на България.

{flike}{plusone}

{fcomment}